food_bg

Diett i Ramadhan

Ramadhan er måneden hvor menneskeheten overøses av velsignelser fra Allah (swt), velsignelser som gjør godt for både kropp og sjel. Ved å tilbe Allah (swt) i form av bønner og påkallelser tilnærmes sjelen Allah (swt), mens kroppen nyter av dette når man unngår usunn mat samtidig som man har bedre kontroll over både matmengde og matkvalitet. Kroppslig «renselsesprosess» kan være noe utfordrende i Ramadhan da kroppen blir utsatt for andre rutiner enn det den er vant til, blant annet kan man oppleve følelse av sult, tørste og slapphet. For å redusere kroppslig ubehag i denne hellige måneden har vi fått flere uvurderlige veiledninger fra Ahlulbayt (as).

I løpet av de siste årene har fastemåneden vært i sommerhalvåret, noe som gir lange fastetider samtidig med varmt klima. I flere andre land er det varmen som er hovedutfordringen, mens her hjemme i Norge er nok lengden på fasten som er det mest utfordrende for muslimene. Hvis vi ser på den positive siden ved lange faster ser vi at vi opprettholder over lengre tid kontroll over vår «nafs» og våre kroppslige behov.
Vi finner blant annet følgende hadith:

Profeten (fvmh) av islam har sagt at å faste i sommermåneden er som en bestrebelse (indre bestrebelse).(Bihar-ul-anwar, vol.96, s.257)

Profeten (fvmh) har også sagt at hvis en faste hindrer en person i å spise sin favoritt rett, blir det obligatorisk for Allah (swt) å gi vedkommende paradisets mat og drikke. (Bihar-ul-anwar, vol.93, s.331)

Imam Jafar Sadiq (as) har sagt at den som faster på en meget varm dag og utvikler følelse av tørste vil Allah (swt) sende tusen engler som vil «stryke» over hans ansikt og gratulere vedkommende til fasten brytes. (Al-kafi,vol.4, s.64)

Jesus (as) spurte sin mor Maryam (sa), etter at han hadde begravd henne: «mor vil du komme tilbake til denne verden?» Hun svarte at hvis jeg hadde fått mulighet ville jeg gått tilbake til livet for å faste på meget varme dager og be om ekstreme kalde netter da veien videre er redselsfullt» (Bihar-ul-anwar, vol.97, s.104)

For å få mest mulig ut av Ramadhan i forhold til diett anbefales å adaptere og unngå følgende ved iftar/suhur.

Anbefalt:

  • Drikk varm drikke ved iftar som varmt vann og varm melk, grønn te eller lysfarget te. Dette beroliger magesekken og gjør den klar for fordøyelsesprosessen.
  • Grøt, salat, suppe tilfører væske til kroppen gradvis. Det er viktig at væskeinntaket taes gradvis.
  • Chiafrø bør brukes da den både er antioksidant og hydrofil. Den tar opptar vann 12x sin vekt, deretter gir frøene gradvis væske til kroppen. Bruk chiafrø i drikke og i lette desserter.
  • Spis mest mulig grønnsaker som tilfører kroppen væske  og virker mot obstipasjon.
  • Sitronsaft (vann,sukker, sitron) er oppfriskende og desinfiserende.  Sitrusfrukter, bær, meloner tilfører kroppen væske samt vitaminer/ mineraler.
  • Bruk naturlig søtningsmidler som dadler, rosiner og honning.
  • Kokt / bløtkokt egg
  • Grove kornprodukter

Ikke anbefalt:

  • Iskaldt vann, kullsyreholdig drikke. Dette er harmfullt for fordøyelsessystemet. Mørkfarget te og kaffe kan pga koffein gi økt vanntap.
  • For mye vanninntak fører til at kroppen vil kvitte seg med overflødig væske.
  • Sterk krydret mat, chili, stekt og oljeholdig mat gir økt tørste. Aubergine tar opp væske i tarmen som kroppen taper. Det gir mer tørste.
  • Overforbruk av rødt kjøtt fører til obstipasjon.
  • Ren sitronsaft fører til økt syreproduksjon i magesekken med påfølgende halsbrann.
  • Kullsyreholdig drikker kan gi tap av mineraler fra kroppen, samtidig hindre opptak av næringsstoffer.
  • Sukkerrike desserter og kaker fører til økt tørste.
  • Speilegg (stekt)
  • Fine kornprodukter

Andre anbefalinger i Ramadhan:

  • Spis aprikos og fersken for å mot virke halsbrann og økt syreproduksjon
  • Unngå direkte sollys spesielt mellom klokken 12-15.
  • Kanskje denne måneden er en idell mulighet for å kutt røyken?
  • Husk å kontrollere matinntak ved iftar, både mengde og at man tar det med ro. Imam Kadhim (as) sa at en fastendes bønn aksepteres ved iftar (Bihar-ul-anwar, vol.92, s.255), derfor er det viktig at man ikke kun fokuserer på mat ved iftar slik at denne verdifulle tiden går tapt.

Flere muslimer har hatt problemer med fordøyelsessystemet i løpet av fastemåneden. Dette gjelder også de unge. Hovedårsaken til dette er nok at man ikke følger riktig kostholdsråd, blant annet punktene ovenfor, og ikke selve fasten per se.

Likevel er det flere som kan få helsemessige konsekvenser av å faste, blant annet diabetikere som må kontrollere sitt blodsukkernivå jevnlig, samt er det viktig at de får regelmessig tilførsel av væske. Gravide kvinner, eldre mennesker, pasienter med høyt blodtrykk, astmapasienter og mennesker med generell dårlig helse bør snakke med sin lege før Ramadhan og hvis fasten har en negativ alvorlig helsemessig konsekvens skal man unngå å faste, men snakk gjerne med imamen også.

I denne hellige måneden er det sterkt anbefalt å invitere andre fastende til å bryte fasten, slik profeten av islam (fvhm) har sagt: «den som gir mat til en fastende, vil Allah gi han fra min kilde (kawsar) en slik drikke som fører til at vedkommende aldre blir tørst» (da’aaim-ul-islam, vol.1, s.269). Vi må likevel alltid huske at når vi inviterer andre for å bryte fasten er det viktig at man tar fokuset vekk fra lukseriøs mat og heller tenker på sunn mat slik at når vi er gjennom denne hellige måneden har vi en renere sjel og friskere kropp.

Post Author: Faiza Zaidi

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *