Sheikh Ahmed Haneef

HVA FIKK DEG TIL Å KONVERTERE TIL ISLAM?

Det er en lang historie. For å gjøre det kort: det ene var bevisstheten om religion og at gud var virkelig. Jeg hadde en dyp religiøs tilknytning fra tidlig alder. Det andre var bevisstheten om behovet for en religion som kunne svare på problemer som oppstår i alle aspekter av livet. Jeg var inspirert av min bestemor når det gjaldt det første. Min farmor var en afroamerikansk slave i Amerika som kjempet for frihet. Friheten fantes i Trinidad hvor jeg ble født. Hun var katolikk. Hun var begavet med at hun kunne lese folks sinn og helbrede dem med bønn. Jeg husker godt at det var mange som kom til oss med mange flasker vann. Hun leste bønn, og bordet ristet. Jeg så dette med egne øyne. Vannet i flaskene helbredet folket.

Jeg var favoritt barnebarnet. Hun hadde bedt min mor om å kjøpe klær til begravelsen hennes, selv om hun var frisk. Hun visste når hun skulle død. Etter at hun døde, kom hun for å se meg, ikke i drømmen, men i virkeligheten. Etter å fordypet meg i islam innså jeg at hun må ha fått tillatelse fra Allah (swt). Dette har hatt sterk virkning på meg.
Jeg innså etter hvert at kristendommen hadde mange svakheter. I religionens navn ble det opprettet rasistiske prosjekter, f.eks KKK (Ku Klux Klan) som hadde kors som symbol. Å vokse opp i samfunn med mye rasisme, at Jesus var hvit og han var Gud. Jeg avviste ikke kristendommen, men innså svakhetene i denne troen.

Jeg vokste opp da man kjempet for mørkhudedes identitet. Etter hvert ble jeg kommunist. Jeg så etter hvert at studentaktivister hadde negativ oppførsel. Jeg møtte en som var marxist, men han hadde stort alkoholmisbruk. Hvordan kan man kjempe for sosiale rettigheter uten å være oppriktig sa jeg til meg selv, og hvor lærer vi denne moralen fra – kun fra religion. Så jeg gikk tilbake til religion og begynte å lese originale tekster.
Alle religionene gjorde inntrykk på meg, jeg greide ikke å velge da jeg fant noe fint i alle religioner. Jeg kalte meg selv for «cosmopolitan religionist».

Jeg studerte ikke islam da. Jeg husker at en mann gav meg en oversettelse av koranen. Jeg leste oversettelsen og ga den tilbake, og han spurte meg hva jeg syntes. Jeg svarte at den var ok, men ikke noe spesielt. På den tiden leste jeg ikke oversettelsen ordentlig og grundig. Jeg utforsket islam, og var fortsatt i tvil.
En dag var jeg i bokhandelen på universitetet og så koranen på arabisk med engelsk oversettelse. Jeg åpnet koranen og følte at det var første gangen jeg åpnet den. Koranen «fanget» meg og tiltrakk meg. «Dha likal kitab la raibba fi», som oversettes «det er boken, det er ingen tvil i den». Boken «snakket» til meg, og jeg startet å lese side etter side. Boken sa noe jeg trengte å vite. Ordene fylte opp sjelen min. Følte meg som en ballong som ble større og større og var redd for at den skulle sprekke. Jeg lukket boken og sa til meg «ja, jeg har funnet religionen min».

På fredager pleide det å være åpent forum, hvor en gruppe muslimer samlet seg. Mange diskuterte forskjellige aspekter med dem. De spurte meg om jeg trodde på en gud og på Mohammad som siste profet. Da jeg samtykket til dette sa de: «vet ikke du at du er muslim». Var det alt, tenkte jeg. Den ene av dem sa: «la ilaha illallah Mohammad rasullulah,» og jeg ble muslim. Jeg var sunni muslim for et år eller mindre.

På den tiden var den islamske revolusjonen i Iran på fremmarsj. Jeg husker jeg så bilder av imam Khomeini og var ekstremt fascinert av han. Jeg var en revolusjonist. Det var mye propoganda mot shia muslimer på den tiden. Jeg ville vite mer om shiamuslimer, og jeg startet å studere shialæren.

Jeg ble muslim på grunn av påvirkningen koranen hadde på meg. Senere studerte jeg sunnislamsk historie, og da jeg ble nysgjerrig på shiaislam leste jeg tilsvarende bøker om dem. Jeg kom frem til den konklusjonen at shiaislam hadde en dypere sannhet.

Jeg omvendte meg til shiaislam rundt 1981. Det var få bøker om shia islam på engelsk, og de som var tilgjengelig var vanskelig å få tak i. Disse bøkene var skrevet av folk hvor engelskspråket ikke var deres andre språk, det føltes som at det var deres tiende språk. Vi som konvertitter ønsker å vite mer om religionen og derfor må vi studere den. Jeg var tiltrukket av revolusjonen i Iran og ville dra til Iran og være i en revolusjonstisk atmosfære. Jeg valgte derfor å reise med min kone og mine to barn til Iran for å studere islam. Kona mi, alhamdolillah, som også er konvertitt, bodde sammen med meg i Iran i 19 år. Vi fikk to barn til i Iran. Jeg fikk tilbud om jobb i London og flyttet.

sheikh_haneef2

HVILKE METODER KAN DU ANBEFALE OSS FOR Å STYRKE VÅRT BÅND TIL ALLAH (SWT)?

Først og fremst, snakk til Allah (swt). Bønnen (salah) er viktig. Det er trolig den viktigste handlingen i islam, viktigere enn andre ting. Strev slik at bønnen blir perfekt. Praktiser den elegant. Ikke be bønn i fillete klær, hvis du har t-skjorte, skift til skjorte. Bruk parfyme. Gre håret, fiks skjegget, og se fin ut. Når du sier ordene, si det med mening, rett fra hjertet. Bønnen er din bestrebelse (jihad). Det er din kamp om perfeksjon. Med den vil du «gå fremover» i religionen. Etabler god kontakt med koranen. Les koranen, tenk over det som står i den, gjør det den anbefaler, unngå det det koranen ber deg holde deg unna. Ikke en eneste dag bør ende før man har lest koranen.

Det sies at en gang vil koranen brukes til underholdning. Skap et godt forhold til koranen. Studer religionen. Religionen vår har et hav av kunnskap. Når du starter å svømme i den er det fullt av overraskelser og spenning.

Spør deg selv, hvordan kan islam forbedre samfunnet, hvordan kan den skape et godt miljø. Hvordan kan jeg selv praktisere islam på en måte slik at den blomstrer i det norske samfunnet. Gjør islam en del av den norske historien de neste 200 årene, slik at man gir en godt bilde av det muslimske samfunnet.

HVORDAN KAN VI ØKE BEVISSTHET OM ALLAH (SWT)?

Jeg tror at synd gjør at man mister bevisstheten om Allah (swt). Det er en beretning fra profeten (fvmh) som sier: «når en muslim synder, på det tidspunktet synden begås er vedkommende ikke-troende.» Bearbeiding for å øke bevisstheten til gud er viktig for å unngå synd og for å styrke troen. Vi har lært fra våre aimma’h.

Vi vet ikke hvordan man gjør dua, de fleste vet ikke det. Vi vet hvordan vi skal lese Dua Kumail, men vet ikke hvordan vi skal gjøre dua selv. Dua er ikke «O Allah, i masumeens navn, hjelp meg med å bestå.» Man skal gjøre dua slik det gjøres av imam Ali (as) i Dua Kumail; «Hvordan kan du forlate en person i helvetesild når han priser deg? Hvordan kan ikke Du være nådig når Du er den mest Nådige?». Du må snakke med Ham. Snakk slik du virkelig snakker med noen. Vi bør lære hvordan vi skal gjøre dua fra våre ma’sumeen.

HAR DU NOE Å FORTELLE TIL FORELDRE SOM OPPDRAR BARN I VESTEN?

I den vestlige verden, skal man ikke være diktatorisk. Det er ting man ønsker å beskytte barna fra, men du kan ikke bare tvinge dem til å handle og oppføre slik du vil. Du må diskutere med dem og snakke med dem. Man skal skal være venn med dem. Bli kjent med den verden de lever i, åpne kanaler for kommunikasjon. Du bør etterstrebe slik at barna ber i ditt hjem og den beste oppmuntring er at du selv ber hjemme. Be i jama’a hjemme. Som foreldre skal du ikke være sjokkert og ikke få panikk hvis de gjør noe feil. Det er ikke verdens endre. Ikke skrik, snakk med dem og diksuter årsaken. Be for dem. Man skal være skånsom. Som foreldre skal man ikke prøve å implementere sitt eget hjemmelands kultur hos egne barn. Det er religionen islam som skal implementeres i barna.

KAN DU FORTELLE OM TRE TING SOM KAN FORBEDRE OSS I RAMADHAN?

Man skal tilnærme seg Ramadhan måneden som om den var siste Ramadhan i livet. Man må føre hisab (regnskap), se etter svakhetene, og eliminere dem. Det andre er at man til vanlig bryr som om dagtiden i ramadhan, men natten er like viktig. Jeg tror grunnen til at det er to aspekter for fasting. Den utvendige fasten – kroppens faste, og den innvendige fasten, sjelens faste. Kroppens faste er å holde unna ting som mat, drikke, baksnakking, og så videre slike ting. Innvendige fasten er å være klar over at man står ovenfor Gud. Du er Guds gjest. Du bør faste med øyne, ører, lemmer. Du skal være opptatt med isteghfar (tilgivelse). Den indre faste tar aldri slutt. Jeg tror man skal bruke nettene, ikke bare Laylatul Qadr (skjebnenatten), til å be.

HVILKE TRE PÅ TOPP BØKER BØR MAN HA I SIN BOKHYLLE?

  • Ideals and Realities of Islam av Syed Hussain Nasr
  • The succession to Mohammad av Wilferd Madelung
  • The Tao of Islam av Sachiko Morata

Post Author: Mohsin Hussain

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *